28.04.2023, godz. 19:00
KATARZYNA TOMALA-JEDYNAK – dyrygent
ANNA OSOWSKA-KUD – skrzypce
WOJCIECH KUD – wiolonczela
CEZARY FUTYMA – obój
ALICJA KORPAL-KARASIEWICZ – fagot
ORKIESTRA SYMFONICZNA FILHARMONII SUDECKIEJ
A. Panufnik Suita Staropolska
J. Haydn Symfonia koncertująca B-dur op. 84
L. van Beethoven IV Symfonia B-dur op. 60
Tym razem w tytule koncertu stawiamy pytanie: czy to co usłyszymy to jeszcze symfonia czy już koncert? Nawiązujemy w ten sposób do Symfonii koncertującej B-dur Józefa Haydna, którą najstarszy z klasyków wiedeńskich napisał (w 1771) na orkiestrę dialogującą z czterema instrumentami solowymi. Ten hybrydowy gatunek łączący barokową formę concerto grosso i klasycystyczną formę koncertu na instrument solowy z towarzyszeniem orkiestry powstał w XVIII wieku i z powodzeniem kontynuowany był przez Mozarta, aby w twórczości Beethovena czy Brahmsa przyjąć wyraźnie formę koncertów z rozbudowaną i zdecydowanie pierwszoplanową rolą instrumentu solowego lub niekiedy dwóch czy trzech instrumentów solowych, którym towarzyszy orkiestra. W piątkowym koncercie wśród wykonawców partii solowych Symfonii koncertującej Haydna będą muzycy Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Sudeckiej: Anna Osowska-Kud – skrzypce, Wojciech Kud -wiolonczela, Cezary Futyma – obój i Alicja Korpal-Karasiewicz – fagot.
W programie koncertu znajdą się także Suita Staropolska Andrzeja Panufnika oraz IV Symfonia B-dur Ludwiga van Beethovena. Panufnik sięgnął do zachowanych zapisów tabulaturowych z XVI i XVII wieku, by wydobyć z nich i opracować na orkiestrę smyczkową trzy staropolskie tańce: Cenar, Wyrwany i Hayduk. Powstała w 1950 roku Suita zachowuje oryginalną strukturę tańców i znakomicie oddaje ducha dawnych epok. IV Symfonia B-dur op. 60 Beethovena należy do najpogodniejszych utworów wielkiego klasyka. Powstała w 1806 roku, bardzo twórczym w biografii kompozytora. Czteroczęściowa Symfonia zachwyca orkiestracją, prostotą i delikatnością, kontrastami i melodyką, spontanicznością i atrakcyjnością brzmieniową.
Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Sudeckiej poprowadzi Katarzyna Tomala-Jedynak. Absolwentka Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu (2013) w klasie dyrygentury symfoniczno-operowej M. Gawrońskiego. Ma w swoim dorobku stałą współpracę z Teatrem Wielkim w Poznaniu, gdzie przygotowała m.in. premierę Anny Kareniny R. Szczedrina i Napoju miłosnego G. Donizettiego. W programie NIMIT „Dyrygent – rezydent" pełniła funkcję dyrygenta-rezydenta Orkiestry Akademii Beethovenowskiej. W 2017 roku znalazła się w gronie sześciu stypendystów z całego świata programu Dartington International Summer School. W 2018 roku otrzymała nominację do XII Teatralnych Nagród Muzycznych im. Jana Kiepury w kategorii „Najlepszy Dyrygent". Współpracuje z wieloma uznanymi polskimi i zagranicznymi twórcami. W jej repertuarze znajduje się muzyka symfoniczna, operowa, operetkowa, baletowa, filmowa czy musicalowa. Dyrygentka skupia się też na popularyzowaniu muzyki klasycznej i bierze udział w projektach edukacyjnych (m.in. autorski podcast „Uważaj! Opera" czy prelekcja TED). W 2022 r. objęła funkcję Dyrektora Artystycznego Orkiestry Stołecznego Królewskiego Miasta Krakowa Sinfonietta Cracovia.
Bilety na koncert w cenie: 40/43* zł – normalny, 30/32* zł – ulgowy dostępne są w Kasie Biletowej Filharmonii Sudeckiej (informacje: bilety@filharmonia-sudecka.pl, 501-674-397) oraz w bileterii online: www.filharmonia-sudecka.bilety24.pl.
*Cena w serwisie Bilety24.pl.