W czwartkowy wieczór w Galerii pod Atlantami otwarta została wystawa Marii Gostylli-Pachuckiej pod tytułem „Groty Lascaux w tkaninie”.
Wernisaż rozpoczął Dni Bretanii, które tradycyjnie organizowane są każdej jesieni przez Dom Bretanii w Wałbrzychu. Prezes Stowarzyszenia „Dom Bretanii” w Wałbrzychu Bogdan Król wyjaśnił: - Lascaux leży w Akwitanii, ale nasza organizacja współpracuje z różnymi regionami Francji, dlatego pozwoliliśmy sobie rozpocząć obchody Dni Bretanii od tej wystawy.
Autorka prac pokazanych na wystawie miała okazję odwiedzić Lascaux w towarzystwie grupy malarzy, którym towarzyszyła jako tłumaczka. Jednak to, co zobaczyła na miejscu, zrobiło na niej na tyle duże wrażenie, że postanowiła pokazać polskiej publiczności malowidła z Lascaux w formie tkanin. Zaprezentowane dzieła powstały w ostatnich dziesięciu latach.
Wystawa wzbogacona została o atmosferę muzyczną za sprawą twórczego rozwinięcia motywu jaskini, którego dokonała Magdalena Głocka. W czasie otwarcia wystawy, a także w czasie jej zwiedzania możecie Państwo wysłuchać specjalnie na tę okazję skomponowanej i zrealizowanej muzyki. Magdalena Głocka jest laureatką 52 Konkursu Młodych Kompozytorów im.Tadeusza Bairda. Nagrodę otrzymała za utwór „Na krawędzi życia”.
Maria Gostylla-Pachucka jest absolwentką wrocławskiej Akademii Sztuk Pięknych. Dyplom uzyskała w pracowni prof. Eugeniusza Gepperta w 1960 r. Jest artystką wszechstronną, uprawia malarstwo akwarelowe, rysunek oraz tkactwo. Od 1972 roku do 1990 r. należała do wrocławskiej grupy tkackiej „10 x tak”. Od 1990 r. należy do artystycznej grupy tkaczek francuskich „Fil en Main”. Tkaniny z wełny tworzone przez artystkę urzekają swoją przejrzystością i pozorną prostotą, eksponując walory wykorzystywanego tworzywa. Maria Gostylla-Pachucka ma na swoim koncie ponad 150 wystaw w kraju i zagranicą, między innymi w Niemczech, Francji, Holandii, Austrii.
Groty Lascaux zostały odkryte w 1940 roku. Jaskinia jest ogromna, a na około 150 metrach ścian znajduje się 150 malowideł przedstawiających głównie zwierzęta. Nasi przodkowie z okresu paleolitu (wiek malowideł jest różnie datowany, od 18 do 13 tysięcy lat p.n.e.) wykazali się sporym talentem artystycznym i warsztatowym. Stosowali pędzle i aerografy z wydrążonych kości. Farby są mieszaniną oleju i barwników naturalnych, które w tej okolicy są łatwo dostępne.
Jaskinia jest zamknięta dla zwiedzających już od lat sześćdziesiątych ubiegłego wieku, ale wnętrze groty zostało skopiowane i tę kopię można bez przeszkód oglądać.
Zanim jednak pojedziemy do Akwitanii, możemy obejrzeć malowidła z Lascaux w postaci tkanin w Galerii pod Atlantami.