To współczesna adaptacja noweli Henryka Sienkiewicza. Opowiada historię brutalnej napaści Niemców na indiańską wioskę Chiaviatta, z której ratuje się jedynie mały chłopiec.
Po latach powraca jako ostatni z plemienia legendarnych Czarnych Węży, by dokonać zemsty na swoich oprawcach. Twórcy spektaklu chcą nakłonić młodych widzów do dyskusji o wielokulturowości, tożsamości kulturowej i etnicznej, trudnościach w komunikacji międzykulturowej. Pragną zastanowić się nad problemem samotności człowieka wobec globalnych przemian oraz degradacji kolejnych systemów wartości. Korzystają z zapomnianej już dziś siły przekazu słownego – przypowieści, legendy, pieśni. Muzycznie łączą etniczne motywy indiańskie ze współczesnymi nurtami nu-disco i deep house.
Przedstawienie utrzymane jest w stylistyce indiańskiego Dzikiego Zachodu oraz cyrkowej. Skomplikowane zależności psychologiczne zostały wyrażone przy pomocy obrazów plastycznych i muzyki. Wykorzystano wiele środków z klasycznego sztafażu teatru lalek, m.in. maski i marionetki, połączonego z projekcjami multimedialnymi i bardzo syntetyczną scenografią.
Produkcja spektaklu została dofinansowana w ramach Konkursu na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” realizowanego z okazji obchodów 250-lecia teatru publicznego w Polsce. Konkurs organizuje Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego.
Konkurs na Inscenizację Dawnych Dzieł Literatury Polskiej „Klasyka Żywa” organizowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Instytut Teatralny im. Zbigniewa Raszewskiego jest jednym z najważniejszych wydarzeń realizowanych dla uczczenia przypadającego w 2015 roku jubileuszu 250-lecia teatru publicznego w Polsce.
Celem Konkursu jest wzmocnienie obecności polskich tekstów klasycznych w repertuarach współczesnych teatrów, nagradzanie najciekawszych interpretacji dawnej literatury, a także wspieranie poszukiwań zapomnianych dzieł przeszłości, zasługujących
na istotne miejsce w zbiorowej pamięci.
W Konkursie biorą udział zarówno projekty przedstawień, jak i gotowe realizacje polskich tekstów powstałych przed końcem roku 1969, tj. rokiem śmierci Witolda Gombrowicza. Najciekawsze projekty wybrane w pierwszym etapie Konkursu otrzymały dofinansowanie na realizację ze środków Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Wyboru dokonała Komisja Artystyczna składająca się z wybitnych znawców teatru i dramatu. W etapie drugim Jury ocenia gotowe przedstawienia, zarówno te powstałe na podstawie projektów rekomendowanych przez Komisję Artystyczną, jak i inne, mające premierę między 26 września 2013 roku a 31 sierpnia 2015 roku.