Zespół Teatru Szaniawskiego optymistycznie i z wielkim entuzjazmem wkracza w drugą połowę sezonu 2019/20. Sezonu, który Kamienie Szlachetne skupiony jest głównie wokół reinterpretacji klasyki i rozmowy o ważnych tematach zarówno bieżących, jak i historycznych.
Najlepiej obrazują to premiery pierwszej części sezonu: „Wesele” S. Wyspiańskiego w reż. W. Klemma, „Greta i ostatni Wieloryb” baśń ekologiczna w reż. M. Podstawnego, czy „108 Kostek Cukru” monodram Ireny Sierakowskiej na podstawie pamiętnika odnalezionego w gruzach Powstania Warszawskiego. Druga połowa sezonu u Szaniawskiego obfitować będzie w premiery i cały wachlarz działań okołoteatralnych, kontekstowych i edukacyjnych, z których innowacyjności wałbrzyski Teatr słynie w całym kraju.
Wracając do premier, Teatr zamierza dalej realizować plany sezonowe, poszerzając przy tym ofertę spektakli. Przed nami dzieła poszukujące, często w sposób nowatorski odczytujące klasykę. Odważne realizacje sięgające po specyfikę performansu spotykać się będą z teatrem klasycznie budowanych ról i inscenizacji.
Już 28 lutego zobaczymy „Żeglarza” w reżyserii Wojciecha Rodaka, którego dodatkowo będzie to debiut w tej roli. Młody reżyser wraz z zespołem zamierza uważnie przyjrzeć się dorobkowi pisarskiemu Jerzego Szaniawskiego w obchody 50-lecia śmierci patrona, poszukując w jego dziełach aktualności dla współczesnego widza. W 50. rocznicę śmierci patrona Teatru, twórcy podobnie jak bohaterowie Żeglarza, stają przed dylematem postawienia kolejnego pomnika – w dosłownym i metaforycznym sensie. Spektakl inspirowany tekstem Szaniawskiego skupiać się będzie na idei pomnika, opowiadać będzie o dzisiejszych formach pamiętania i upamiętniania.
W „Cenci” (reż. Seb Majewski – premiera 27.03.2020) zobaczymy historię rodziny Cencich, która przez wieki elektryzowała opinię publiczną i fascynowała artystów. Będzie to krwawa opowieść, w której główna bohaterka poszukuje sprawiedliwości na własną rękę. Sztuka opowie historię zgwałconej przez swojego despotycznego ojca, Beatrix Cenci. Zdesperowani członkowie rodziny Cenci nie mają wyboru, jedynym sposobem, żeby odzyskać godność i zacząć na nowo żyć, jest zabójstwo ojca. Rodzina zostaje zatrzymana. Niesprawiedliwy proces sądu papieskiego skazuje Cencich na ścięcie, mimo iż lud Rzymu żąda ich ułaskawienia. Zapowiada się wybornie.
W maju aktorzy Teatru przedstawią „Cyrano De Bergerac”. „Wiele hałasu o nic” zobaczymy w czerwcu. Niezwykle ciekawego „Iwanowa” już we wrześniu. Dodatkowo warto pamiętać o nadchodzących czytaniach przed premierą:
19.02.2020 r. // „ŻEGLARZ” / Jerzy Szaniawski // reż. Jacek Jabrzyk
18.03.2020 r. // „BEATRIX CENCI” / Juliusz Słowacki / reż. Piotr Rudzki
29.04.2020 r. // „CYRANO DE BERGERAC” / Edmond Rostand
03.06.2020r. // „WIELE HAŁASU O NIC” / Wiliam Szekspir
Na koniec projekt PKP // PKP. Rozwijając skrót wchodzimy w bardzo ciekawe analogie. Poczet Krytyków Polskich // Problemy Krytyki Polskiej jest projektem nowatorskim, w którym reakcje stron na linii twórca – recenzent mogą zostać zrealizowane w trakcie spotkań z autorami. Pierwsze z nich 29 lutego. Wszystkie spotkania poprowadzi Grzegorz Chojnowski – redaktor naczelny Radia Wrocław Kultura.