Czwartek, 21 listopada
Imieniny: Janusza, Konrada
Czytających: 5205
Zalogowanych: 4
Niezalogowany
Rejestracja | Zaloguj

Wałbrzych: Krata z Książa jak spełnione marzenie

Poniedziałek, 8 lipca 2024, 11:39
Aktualizacja: 13:00
Autor: red
Wałbrzych: Krata z Książa jak spełnione marzenie
Fot. Zamek Książ
W Zamku Książ w Wałbrzychu remontowane i odtwarzane są nie tylko wnętrza, ale także mała architektura na tarasach. Zaginiona po wojnie ozdobna krata łącząca Taras Kasztanowcowy z muszlą mozaikową została zrekonstruowana na podstawie zachowanych fotografii i sąsiedniej balustrady. Rekonstrukcja była możliwa dzięki dofinansowaniu ze środków Urzędu Marszałkowskiego Województwa Dolnośląskiego.

Taras Kasztanowcowy cieszy się opinią jednego z najpiękniejszych w całym Zamku Książ. Kompleksowe odtworzenie kraty łączącej Taras z tzw. muszla mozaikową (renowacja w 2023r.) jest kolejnym z etapów rewitalizacji tej zachwycającej przestrzeni, która swój ostateczny kształt otrzymała w czasie wielkiej przebudowy księcia Jana Henryka XV Hochberg von Pless w latach 1908-1922.

Wszystkie prace odbywały się za zgoda i pod kierunkiem wojewódzkiego konserwatora zabytków. W ramach zadania odtworzono kutą, ażurową kratę wraz z furtką na podstawie zachowanej archiwalnej dokumentacji fotograficznej.
Przed II wojną światową Taras Kasztanowcowy zdobiła tzw. „fontanna Donatella”. W 1912 roku została ona zakupiona w przez właściciela zamku Hansa Heinricha XV Hochberg von Pless we Florencji i ustawiona w Książu w 1913 r.

Basen wodotrysku dekorowało dziewiętnaście odlanych z brązu figur i cztery maszkarony. Dolną misę zdobiły rzeźby sześciu muzykujących satyrów siedzących na narożnikach. Do stopy przylegały plecami cztery figury syren, którym z biustu tryskała woda, powożących muszlami zaprzężonymi w hippokampy (mityczne stworzenia będące krzyżówką konia i węża). W centrum górnej misy, z dyszami wodnymi w ustach maszkaronów, ustawiona była prawie naturalnej wielkości rzeźba Apolla pokonującego Pytona w otoczeniu siedzących na krawędzi misy satyrów mierzących w nią trójzębami i strzałami z łuków. Rzeźby te odlane zostały we florenckim Fonderia Artistica Ferdinanda Marinellego.

Po wojnie do 1952 r. rozkradzione zostały wszystkie metalowe rzeźby. Zachował się tylko in situ kamienny basen z dwiema misami. Ostatni z hippokampów został skradziony z książańskiego stadia w latach 90. ubiegłego stulecia.

Twoja reakcja na artykuł?

54
68%
Cieszy
1
1%
Hahaha
1
1%
Nudzi
5
6%
Smuci
3
4%
Złości
15
19%
Przeraża

Ogłoszenia

Czytaj również

Copyright © 2002-2024 Highlander's Group